W sektorze kredytów i pożyczek ciągle zachodzą zmiany. Od 2013 r. trendem jest rozwój internetowych firm pożyczkowych. Co prawda wcześniej również podejmowano próby rozwoju tego typu działalności, jednak nie cieszyły się one popularnością. Dopiero od niedawna internetowe pożyczki święcą swoje pierwsze triumfy. Można zatem przyjąć, że dopiero od trzech lat kształtuje się rynek wirtualnych kredytów, zobacz tutaj dodatkowe źródło informacji.

Rozwój segmentu kredytów konsumenckich

W latach 2012-2015 popyt na kredyty gotówkowe był tak wielki, że znacznie przekraczał podaż. Każdy kredyt właściwie bez problemu znajdował nabywcę. Firmy pożyczkowe, które powstały w tamtym czasie osiągały spektakularne efekty ekonomiczne. Wszyscy inwestorzy, którzy postanowili czerpać z kapitału przeznaczonego na kampanie reklamowe, bardzo szybko mogli zbudować urozmaicone portfolio klientów. Od 2014 roku na rynku pożyczkowym znacząco wzrosła konkurencja. Stale pojawiają się serwisy oferujące pożyczki na podobnych zasadach jak firmy, które osiągnęły już pełny potencjał. Pomimo wzrostu popytu pozyskanie klienta staje się trudnym zadaniem. Nie do końca sprecyzowane przepisy prawne również ograniczają rozwój przedsiębiorstw pożyczkowych. Pomimo istniejącej już ustawy regulującej działalność pozabankowych, internetowych instytucji pożyczkowych wzrost tego sektora jest nieco niższy niż w latach poprzednich. W 2016 r. uregulowano kwestie cen pożyczek, a wzrost kosztów pozyskania konsumentów spowodował, że 30% przedsiębiorstw udzielających mikropożyczek uległo likwidacji. Poza tym rynek ulega coraz większej specjalizacji, zatem te firmy, które działają tylko lokalnie i nie osiągnęły efektu skali marko lub nie posiadają sprecyzowanej polityki kredytowej również są zagrożone zniknięciem. Konsumenci są coraz bardziej świadomi i wymagają od instytucji kredytowych najwyższego profesjonalizmu. Jeśli któraś firma nie spełnia wymagań i nie sprostała wymaganiom formalnych aby być zarejestrowaną jako przedsiębiorstwo pożyczkowe, wówczas ma małe szanse na zaistnienie na rynku.

Zmiany na rynku kredytów gotówkowych

Miejsce likwidowanych firm zajmują większe przedsiębiorstwa, które cieszą się lepszą opinią i obsługują klientów posiadających czystą historie kredytową. W przypadku konsumentów posiadających negatywną ocenę kredytową jedynym wyjściem jest skorzystanie z rozwiązań oferowanych przez szarą strefę. Wśród istotnych zmian zaobserwowanych w ostatnich latach na pewno ważna kwestią jest tendencja do zwiększania średniej kwoty pożyczki. Poza tym w ramach kredyt gotówkowego pojawiły się inne rozwiązania takie jak: pożyczki ratalne, linia kredytowa czy pożyczka odnawialna. Poza tym sektor pożyczkowy coraz chętniej i na coraz większą skalę współpracuje z bankami. Wzrostowi klienteli pozabankowych pożyczek sprzyja także wprowadzenie mechanizmu antyfraudowego oraz podjęcie działań mających na celu wymianę danych kredytowych. Banki również coraz częściej są zainteresowane mikropożyczkami. W nadchodzącym czasie na pewno należy oczekiwać wzrostu wydatków na finansowanie reklam kredytów. Banki i instytucje pozabankowe starają się ponadto utrzymać średni czas kredytowania oraz podkreślić znaczenie historii kredytowej w ocenie zdolności kredytowej klientów. Polityka marketingowa sektora pożyczek ma na celu zwiększenie poziomu zaufania wśród konsumentów poprzez oferowanie np. pierwszej pożyczki gratis czy skrócenie do minimum czasu oczekiwania na decyzje kredytową.